Ciekawostki

Taksówki na świecie

Porównywanie największej metropolii taksówkowej z którymkolwiek z polskich miast jest misją wątpliwą bez względu na dobrane kryteria. Jednakże spróbujmy przybliżyć polskim użytkownikom taksówek kilka faktów i ciekawostek made in NY.

  • taksówka NYZdecydowana większość taksówkarzy z Nowego Jorku co najmniej raz w ciągu ostatnich dwóch lat pobrała od klienta wyższą opłatę niż powinna. Pasażerowie stracili na tym w przeliczeniu ponad 23 mln złotych – powiadomiła Komisja Taksówek i Limuzyn. Po nowojorskiej metropolii jeździ niemal 50 000 licencjonowanych żółtych taksówek. Przez ostatnie 2 lata wykonały łącznie ponad 360 mln kursów. W około 0,5 proc. przypadków kierowcy bezpodstawnie zastosowali taryfę podmiejską.
  • Japoński koncern motoryzacyjny Nissan Motor Co. wygrał przetarg (05.2011) o wartości 1 mld dol. na dostawę nowej generacji słynnych żółtych taksówek(Yellow Cab) dla Nowego Jorku. Nowe taksówki oparte będą na modelu minivana NV200. Nissan pokonał takich konkurentów jak amerykański Ford Motor i turecki Karsan Otomotiv. Samochody będą przystosowane specjalnie do wymagań odbiorcy i docelowo zastąpią wszystkie eksploatowane obecnie modele, czyli najczęściej fordy crown victoria. Nowe taksówki będą wyposażone m.in. w panoramiczne, przeszklone dachy, aby pasażerowie mogli podziwiać nowojorskie wieżowce, i w gniazdka do ładowania telefonów komórkowych. Pomieści się w nich do czterech pasażerów. W porównaniu z obecnie eksploatowanymi modelami nissany NV200 będą spalać znacznie mniej paliwa. W przyszłości w nowych taksówkach będzie można zamontować silniki elektryczne, bowiem władze Nowego Jorku zamierzają przestawić na ten rodzaj napędu wszystkich 13 tys. taksówek kursujących po mieście. Dostawy mają się rozpocząć w 2013 r. Cena jednego egzemplarza wyniesie ok. 30 tys. dolarów.
  • Większość kierowców nowojorskich taxito muzułmańscy imigranci z Afryki, Azji i Bliskiego Wschodu. – To miasto stworzyło nieludzki system transportu z upokarzanymi, źle opłacanymi i przede wszystkim niebezpiecznymi kierowcami, którzy pracują po 12 godzin na dobę w warunkach ekstremalnego stresu – twierdzi Edward G. Rogoff, profesor zarządzania w Baruch College, zajmujący się naukowo przemysłem taksówkarskim. Ci zestresowani ludzie sami jednak uważają się za szczęśliwych posiadaczy dojścia do medalionu. Każda autentyczna taksówka Knurów nowojorska ma zamocowany na przodzie maski oficjalny medalion a wewnątrz, przedziałek z grubego plastiku dzieli kierowcę od pasażerów. Na dachu taksówki są dwa oznaczenia świetlne. Jeśli numer taksówki jest włączony, oznacza to, że taksówka jest wolna i przyjmuje pasażerów; jeśli off-duty światło jest włączone, lub wszystkie światła są wyłączone, oznacza, że taksówka jest zajęta, lub nie bierze pasażerów. Czasami jednak, pomimo wyłączonych obydwu świateł, lub włączonego światła off-duty taksówkarz zatrzyma się po czekającego pasażera – oznacza to, że taksówkarz kończy zmianę, ale jedzie w kierunku w którym czeka pasażer, co daje mu ostatnią szansę na ostatni zarobek. Napiwek, generalnie to 10-20% zapłaconej taryfy. W dodatku do tego, pasażer jest odpowiedzialny za opłaty dodatkowe, jak na przykład przejazd przez mosty czy tunele. Od roku 2009 wszystkie nowojorskie taksówki zobowiązane są do przyjmowania płatności kartami kredytowymi [American Express, MasterCard, VISA, Discover] i bankowymi [z logiem Visa lub MasterCard], bez względu na wysokość taryfu (nie ma wyznaczonego minimum).
  • taksówka przyszłościSłynne żółte taksówki w Nowym Jorku być może już za kilka lat będą latać, zamiast stać na zakorkowanych ulicach. Jeden z pierwszych prototypów można było zobaczyć podczas nowojorskich targów motoryzacyjnych.
    Konstruktorzy samochodów stają niemalże na głowie, by zwrócić na siebie uwagę potencjalnych klientów. Idąc z duchem czasu skonstruowali model latającej taksówki. Byłaby to odpowiedź na wiecznie zakorkowane nowojorskie ulice.
    – Rozwijasz skrzydła i startujesz. Pojazd będzie latał z prędkością 200 mil na godzinę, do pułapu około 8 kilometrów. Potem lądujesz niedaleko celu podróży, składasz skrzydła i dojeżdżasz do celu – opowiada James Milner, wynalazca z Milner Motors.

żródło - kokakola

Najsłynniejsze taksÓwki

Najsłynniejszą firmą produkującą taksówki jest z pewnością The London Taxi Company – brytyjskie przedsiębiorstwo z siedzibą w Coventry. Oto kilka faktów z wikipedii :

Przedsiębiorstwo założone zostało w 1919 roku pod nazwą Carbodies i zajmowało się produkcją nadwozi samochodowych. Od 1989 roku znane było pod nazwą London Taxis International (LTI). W październiku 2012 roku spółka wstrzymała produkcję i złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości. W lutym 2013 roku przedsiębiorstwo nabyte zostało przez chińską spółkę Geely, a we wrześniu działalność została wznowiona pod nazwą The London Taxi Company.

taxi oldOd 1948 roku firma produkowała słynne londyńskie taksówki: FX3 (1948-1958), FX4 (1958-1997), TX1 (1997-2002), TXII (2002-2006), TX4 (2007-obecnie).

Do 1982 roku pojazdy te były sprzedawane pod marką Austin, w latach 1982-1989 pod marką Carbodies, a od 1989 roku pod marką LTI. Przez cały okres swojej działalności przedsiębiorstwo wyprodukowało około 160 000 taksówek.

Na drugim miejscu oczywiście Yellow Cab Nowojorskie taksówki – charakterystyczne, żółte taksówki, poruszające się po Nowym Jorku.

yellow taxiJuż pod koniec lat 60-tych większość korporacji taksówkowych zaopatrywała się u Checkera*. Największa ilość zamówień pochodziła ze stanu Nowy Jork, w tym głównie z samego miasta. Na początku lat 70-tych auto stało się standardowym pojazdem wielu nowojorskich korporacji. Najczęściej zamawianym kolorem był oczywiście żółty. Na ten kolor już w latach 30-tych malowano taksówki. Ten zwyczaj kontynuuje się do dnia dzisiejszego, choć zamiast starego Checkera na zakorkowanych ulicach Nowego Jorku można znaleźć duże, żółte minivany Chryslera lub auta japońskie.

Meksykańskie garbusy

Przez lata na symbol meksykańskiej stolicy pracowały rozwożące pasażerów Garbusy. Do lat 90. były one żółte, ale z powodów politycznych władze zmieniły kolor taksówek na zielony. Oficjalnie ogłoszono, że to symbol proekologicznych działań. Tyle że stare zielone volkswageny wcale nie zanieczyszczały powietrza mniej niż gdy były żółte. W 2001 roku nastąpiła kolejna zmiana – dziś meksykańskie taxi powinny być czerwone z białym dachem.

garbusy z meksyku

Indie

W Indiach można znaleźć klasyczne, taksówki-samochody, ale ulic Delhi czy Kalkuty nie można sobie wyobrazić bez przewożących pasażerów autorikszy.

taxi indie


* checker maratonChecker Maraton należał do średniej klasy pojazdów . W 1958 roku Checker postanowił, że wyprodukuje auto dla „zwykłego” klienta. Dwa lata później na wystawie w Chicago pokazano model Superba, którego produkcję rozpoczęto w nowym zakładzie w Kalamazoo w „motorstanie” Michigan. Produkowany w latach 1961-1963 pojazd nie zyskał wielu „cywilnych” klientów, docenili go wyłącznie taksówkarze

źródło - biznesinformator